الجماعة المسرحيه - قصر ثقافة المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الجماعة المسرحيه - قصر ثقافة المنصورة

Avans-Mans

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

بحب السيما

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
عمرو السعودي
ادارة المسرح
ادارة المسرح
عمرو السعودي

بحب السيما Empty
مُساهمةموضوع: بحب السيما   بحب السيما I_icon_minitimeالثلاثاء 23 يونيو 2009 - 23:19

نظرا لطلب الاعضاء الكرام سيتم تخصيص هذا الباب لمناقشه افلام السينما المصريه .. بالشكل التالي

1- وضع لينك او فيديو لفيلم ما للتحميل او للمشاهده المباشره
2- مشاهده الفيلم
3- مناقشه الفيلم

* رجاء عدم وضع افلام من نوعيه بوس الواوا لعدم الحزف
عمرو السعودي
ادارة المسرح
ادارة المسرح
عمرو السعودي

بحب السيما Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحب السيما   بحب السيما I_icon_minitimeالثلاثاء 23 يونيو 2009 - 23:43

بسم الله الرحمن الرحيم

(دكان شحاته ) خالد يوسف

ياريت نتناقش فيه بعد مانشوفه ...

ده اللينك المباشر بدون تحميل

http://www.afnank.com/online/%D9%81%D9%8A%D9%84%D9%85+%D8%AF%D9%83%D8%A7%D9%86+%D8%B4%D8%AD%D8%A7%D8%AA%D9%87+%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF%D9%87+%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%B1%D9%87+2009-575.htm

شكرا

أصحاب الاتصال البطيئ :
لكي يعمل معكم الفيلم بدون انقطاع,عليكم عند تشغيله ان تقوموا بتوقيفه لمدة تتجاوز 15 دقيقة بعد ذلك قوموا بتشغيله وكلما كانت المدة اطول كلما كان افضل وهكذا سيشتغل الفيلم بدون انقطاع .
فريد يوسف
عضو فضى
عضو فضى
فريد يوسف

بحب السيما Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحب السيما   بحب السيما I_icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009 - 1:56

انا شوفت الفيلم ده اكتر من مره وليا عليه بعض الملاحظات .. و طبعا اى راى فى الدنيا يحتمل الخطا او الصواب ..

اولا : الفيلم مفيش اى اختلاف بينه وبين اى فيلم تانى قدمه خالد يوسف .. سواء على مستوى الاخراج او على مستوى تناوله للورق اللى هو شغال عليه .
ثانيا : الفيلم على مستوى السيناريو والحوار ضعيف جدا .. وان كانت القصه جيده .
ثالثا : اثناء مشاهدتى للفيلم حسيت ان الاحداث اللى بتحصل فى مصر بمختلف انواعها مقحمه على الاحداث اللى بتحصل لبطل الفيلم وبعضها ليس له اعى علاقه بالمواقف اللى بيمر بيها البطل ..
رابعا : لا اجد اى مبرر للرجوع بالزمن الى عهد الرئيس السادات بمعنى انه كان من الممكن نرجع بالاحداث ونحكى قصه شحاته دون الربط بينها وبين الرجوع الى عهد رئيس سابق حيث لا اجد لها اى مبرر درامى سوى رغبة مخرج الفيلم .
خامسا : على الرغم من ان الفيلم يعتبر من الافلام الروائيه الطويه الا انى حسيت انه هو فيلم وثائقى يعنى حسيت ان الفيلم مجرد رصد لاحداث واوضاع غلط فى مصر .. بمعنى ان المخرج مش مهتم بالقصه والاحداث ادى اهتمامه بلقط صوره ثابته لموقف ما ( بيع الميه او الخناقات على طابور العيش .. الخ ) .
سادسا : من الحاجات اللى عجبتنى فى الفيلم عمرو عبد الجليل هذا الممثل الرائع الفطرى اللى خلانى ابدأ احس ان فى ممثل قادر على تمثيل نوعيه ادوار كنت بدأت اشك فى عدم وجود ممثل ليها وان كان دوره لم يختلف كثيرا من حيث التمثيل والكاركتر عن دوره فى فيلم حين ميسره .. وايضا الممثل اللى قام بدور ( طلب ) اخو شحاته الكبير كان اكثر من رائع خاصه انى اول مره اشوفه .
سابعا : خرج علينا الاستاذ خالد يوسف ليصف مدى عظمه هيفاء وهبى كممثله وان كنت أرى انها لم تقدم اى شىء يذكر .. باستثناء المشاهد الخارجه عن النص التى لا اجد لها ايضا اى مبرر سوا ان دى هيفاء وهبى اللى هتجيب ايرادات .
ثامنا : من الطبيعى والمعقول انى لما اشوف فيلم اشوف فيه كام افيه اخراجى يبرز بصمة المخرج ولكنى طوال الفيلم لما ارى الا كاميرا ككاميرات الفيديو التى تستخدم فى الافراح لتصوير ما يحدث فقط دون محاوله لتعميق وتوضيح الفيلم من خلال الصوره .
تاسعا : الفيلم وهذا رأيى لم يعجبنى على الاطلاق .. وكما اتفنا هو مجرد رأى يحتمل الصواب او الخطأ .

وللحديث بقيه ..
عمرو السعودي
ادارة المسرح
ادارة المسرح
عمرو السعودي

بحب السيما Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحب السيما   بحب السيما I_icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009 - 15:50

في البدايه اتفق معاك في حاجات كتير ,, انا بعد ما شفت الفيلم حسيت انه الجزء التالت من مجموعه ( هي فوضي - حين ميسره ) غالبا الي بيشوف الفيلم بيفضله حاجتين \

1- شويه ياس علي شويه احباط
2- شويه لقطات لهيفاء وهبي

----------------------------------------------

لكن انا مش متفق في موضوع السادات .. لان الفتره دي من موته لي موتنا ... هي فتره تستحق التحليل والرصد وده الي عملوا خالد يوسف

الله يسامحوا ويسامحنا

واخيرا خالد يوسف علي الاقل من المخرجين الي ممكن تتناقش في افلامهم سواء عجبك ام لا ...

وللحديث بقيه ..
a7med7amouda
عضو فضى
عضو فضى
a7med7amouda

بحب السيما Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحب السيما   بحب السيما I_icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009 - 20:21

أولا : عدم توظيف هيفاء وهبى فى الدور المناسب ( هى ممكن تمثل بس مش الدور دة )

ثانيا : تأثر الفيلم جدا بذاتية المخرج بتجسيد بعض ارائه الخاصة مثل الرجوع الى زمن الرئيس جمال عبد الناصر ووضع صورتة فقط
(علشان يدارى الشرخ الى فى الحيطة )

ثالثا : فعلا كان عبارة عن فيلم وثائقى يعرض حال مصر بمنتهى السوء ( مجموعة مكثفة من السلوكيات السيئة )
فمثلا (الراجل الى راح يشترى صباعين موز ... دا بمثل واحد من 1000000 مثلا من سكان مصر ) ليه تخليه يمثل
مصر كلها
وكذلك بيع المياه - وماحدث فى فرن العيش - وما حدث فى المستشفى
وما علاقتها بالفيلم

رابعا : حى سكنى أوقف قطار وسرقة ..... دا على اساس ان الحى اجتمع كله وخططوا لسرقة القطار ونزلوا كلهم فى
الشارع علشان يستنوا القطار تفسير منطقى لمدى جوعهم
ياريت تعرف الفرق بين حى سكنى كامل وبين مجموعة من البلطجية ( مافيش كدة ياعم )

خامسا : هو فى صعيدية (هيفاء) بتلبس فوق الركبة وسايبه شعرها وحلوة وبيضة أوى كدة

سادسا : بجد الحته دى هتجننى ومش لاقى لها تفسير ياريت حد يفهمنى
ازاى شحاتة وأخواتة بتكلموا صعيدى ؟
هو أة أصلهم صعيدى .. بس عايشين طول حياتهم فى القاهرة ( يعنى المفروض يتكلموا عادى )

سادسا : مشاهد هيفاء وهبى ........ كان ممكن توصل المعنى بطريقة تانية
ولا عايز تلم فلوس ؟

سابعا : فى نهاية الفيلم ( عبر عن مصر بمجموعة من البلطجية والارهابيين وحظر التجوال خوفا من الشارع وما يحدث فية من قتل وتكسير وسرقة ونهب ) انت شايف ان هى دى مصر ؟

ملوحظة : على فكرة الفيلم عجبنى كإخراج وقصة وموسيقى وتمثيل ( عمرو عبد الجليل - غادة عبد الرازق - محمود حميدة )

وشكرا......

عدل سابقا من قبل a7med7amouda في الأحد 28 يونيو 2009 - 14:32 عدل 1 مرات
http://masraah.blogspot.com/
عمرو السعودي
ادارة المسرح
ادارة المسرح
عمرو السعودي

بحب السيما Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحب السيما   بحب السيما I_icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009 - 21:05

وجهه نظر يا احمد .
بس اكيد انه لازم يعبر عن وجهه نظره كمخرج بالنسبه لصوره السادات ورايه في السادات .. هو علي ما اعتقد انه عمل الفيلم كرؤيه للمستقبل الي وصل بيه لسنه 2011 ... والمرحله الزمنيه من موت السادات لبيع دكان شحاته للسفاره الاسرائيليه ... رمز (لبيع مصر) .

ودي وجهه نظره .. وانا شايف ان خالد داخل في المباشر بدون تجميل وجه المجتمع بمكياج الرمزيه والخصوصيه البحته الي كان بيستخدمها يوسف شاهين
ومش معني انه بيناقش مشاكل العشوائيات انه لامم مصر كلها في خانه واحده ... ولاكن انا فعلا معاك في فقدان الفيلم للنموزج الايجابي ..و اذا كان ابن البلد الجدع المصري هو شحاته ... يبقي عليه العوض لان خالد يوسف وصل بصبر شحاته و طيبته للموت علي ايد الي خانوه ..و انا شايف ان النهايه الدراميه الطبيعيه والعادله .. رد شرف شحاته و ثورته ضد الي باعوا دكان ابوه وضد الي اشتروا دكان ابوه

وللحديث بقيه
عبدالحميد
عضو فضى
عضو فضى
عبدالحميد

بحب السيما Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحب السيما   بحب السيما I_icon_minitimeالسبت 27 يونيو 2009 - 17:36

سلامو عليكو

هو ايه دا ؟

في مشاكل كتير جدا في الفيلم اولها واهما هو ليه عمرو سعد بيقلد احمد زكي طول الفيلم ؟؟؟؟؟

حتي الملابس والشنب مأخوذين من فيلم الهروب (و والنبي ماحدش يقوللي كل الصعايده بيلبسوا كدا ولا شنبهم كدا)

هيفاء بتعمل ايه في الفيلم ؟؟؟؟ يعني طالعه منين ؟ وعلى رأي حموده اشمعني كلهم بيتكلموا صعيدي الا هيفاء ؟؟؟؟

مش الفيلم دا مأخوذ عن قصة سيدنا يوسف ولا انا ببالغ ؟؟؟؟

وفي برضه حاجه غريبه. من امتي الاخوات (الصعاااااااااايده) بيعملوا كدا في بعض ؟؟؟
احنا نسمع عن التار اه انما اللي في الفيلم لا.

اما بقي الاخراج والموضوع كله علي بعضه
فانا شايف انهم كانوا عملوا برنامج ناقشوا في القضايا (الواقعيه ) اللي في الفيلم
وكان خالد يوسف نزل صورها من الشارع بدل ما ياعب كل الناس دي معاه

الفيلم دا لا بيناقش ولا بيعالج ولاحتي يخليك تتعاطف مع البطل
هو في حد بالهبل دا النهارده يا ناس ؟؟

مجرد ان خالد يوسف عرف سكه الناس بتحبها واشنغل عليها
زيه بالظبط زي موجه الكوميدي اللي انتهت بظهور الاكشن

ويارب ما كنش بخرف ويكون الحر اثر على مخي
عبدالحميد
عضو فضى
عضو فضى
عبدالحميد

بحب السيما Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحب السيما   بحب السيما I_icon_minitimeالسبت 27 يونيو 2009 - 17:40

م الحق يا جدعان
هي دي صورة السادات ولا عبد الناصر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا مابشوفش ولا ايه ؟؟؟
a7med7amouda
عضو فضى
عضو فضى
a7med7amouda

بحب السيما Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحب السيما   بحب السيما I_icon_minitimeالأحد 28 يونيو 2009 - 17:07

ههههههههههههه طبعا جمال عبد الناصر
سورى غلطة مطبعية
http://masraah.blogspot.com/
عبدالحميد
عضو فضى
عضو فضى
عبدالحميد

بحب السيما Empty
مُساهمةموضوع: رد: بحب السيما   بحب السيما I_icon_minitimeالأحد 5 يوليو 2009 - 8:48

طيب

بما ان مفيش حد تاني عاوز يقول رأيه

فبتهيألي اننا ممكن نتنقل ل فيلم تاني

ولا ايه ؟؟

بحب السيما
صفحة 1 من اصل 1